Search
Close this search box.

خدمات

ساخت و تولید

طراحی و مهندسی

تفاوت PLC و DCS چیست؟

فهرست مطالب

در حالی که بین یک کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی (Programicable Logic Controller:PLCو یک سیستم کنترل غیرمتمرکز (Distributed Control System:DCS) تفاوت وجود دارد(تفاوت PLC و DCS)، اما همیشه این دو فناوری، به سوی هم گرایی بیش تر، نیز در حرکت بوده اند. در آغاز عصر اتوماسیون صنعتی، PLC ها بر سیستم های کنترل دستگاه ها برتری داشتند. PLC ها مکانیسم هایی بودند که کنترل فرایند دستگاه هایی را بر عهده داشتند که به صورت ON/OFF (خاموش / روشن) یا به عبارت دیگر با منطق صفر و یک هدایت می شدند.

 

فانکشن های ساختار یافته PLC

 

در همین حال، سیستم های DCS نیز فعال بودند و گزینه اصلی برای کنترل فرآیندها در پروژه هایی مانند کارخانه های نفت، گاز و پتروشیمی به شمار می آمدند. از گذشته تاکنون نیز این الگوی تاریخی (PLC/DCS) هم چنان در صنایع، رعایت می شود. از PLC ها نیز هنوز برای کنترل ماشین های منفرد استفاده می شود، در حالی که DCS می تواند تعداد بیش تری از ماشین آلات یا فرایندها را در داخل کارخانه یا دستگاه، کنترل کند. با این حال، با وجود PLC های قدرتمندتر و PAC یا به اصطلاح، کنترل کننده های اتوماسیون قابل برنامه ریزی که امروزه در دسترس است، تفاوت PLC و DCS به طرز محسوسی در حال ناپدید شدن می باشد.

 

  تفاوت PLC و DCS

 

معرفی نیکسا

 

Programicable Logic Controller)PLC)

یکی از مشخصه های PLC، سیستم عامل به نسبت ساده این سیستم است که برای انجام حداقل کارها مانند اسکن ورودی ها و به روزرسانی خروجی ها طراحی شده است.

این ساختار ساده سیستم عامل به این معنی است که سیستم می تواند برنامه ها را به سرعت اجرا کند زیرا فرایندهای زیادی وجود ندارد که در پس زمینه کار کنند و از پردازنده زمان بگیرند.

بیشتر بخوانید: ساخت و طراحی تابلو PLC نیکسا

زمان پردازش PLC نیز سریع تر است زیرا به طور طبیعی به دستگاه هایی که کنترل می کند (موتور، پمپ، سوئیچ و…)، نزدیک تر است و همچنین دارای چرخه پویش (مدت زمان خواندن مقادیر سیگنال‌های ورودی‌، اجرای برنامه منطق كنترل و به روز آوری مقادیر خروجی) سریعتری نسبت به سیستم های DCS می باشد. زیرا فرایند کنترل DCS، بسیار بیش تر از یک دستگاه است که PLC کنترل می کند. PLC ها به طور کلی انعطاف پذیر بوده و به راحتی نیز قابل تنظیم هستند. امروزه PLC ها بسیار سریع تر شده و کنترل های پیچیده تری انجام می دهند. آن ها هم چنین قابل اعتمادتر شده اند. این ویژگی ها آن ها را بیش از زمان دیگری شبیه DCS می کند.

 

PLC Program

 

PLC و DCS

 

Distributed Control System)DCS)

سیستم کنترل DCS چنان چه از نامش پیدا است، روشی است برای کنترل غیر متمرکز یا توزیع شده که در آن کنترل کننده ­های گوناگون، در سطوح مختلف فرایند، توزیع شده و به صورت گروهی، کنترل فرایند را برعهده دارنددر این سیستم، کنترل کننده­ ها به صورت مجزا به کار برده شده و با یکدیگر شبکه شده اند. یعنی هر پردازش گر علاوه بر انجام کار کنترل خود، از طریق شبکه و به صورت مداوم با سایر پردازش گرها به تبادل اطلاعات می پردازد.

یک سیستم DCS می تواند هم زمان، تعداد بیش تری دستگاه و فرآیند را کنترل کند. در حقیقت، این سیستم، برای کنترل کل سیستم های داخل کارخانه استفاده می شود. قطعا یک DCS جهت کنترل یک سیستم پیچیده، اطمینان بخش تر بوده و کیفیت کنترل عملکرد یک فرآیند یا سیستم را تضمین می کند.

نحوه دسترسی اپراتورها به اطلاعات فرایند این سیستم ها به صورت ساختار Client/Server بوده و از ایستگاه های I/O (ورودی/خروجی) راه دور بسیاری در آن استفاده می شود. زمانی که ورودی و خروجی های یک دستگاه، از 1000 مورد بیش تر شود، استفاده از سیستم های DCS ضروری می شود.

 

I/O Cards

 

 مقایسه DCS و PLC

 

سیستم DCS به دلیل کاربرد مهم و حیاتی خود، اغلب به صورت افزونه (Redundancy) یا پشتیان سخت افزاری طراحی شده و تمام سطوح، اعم از کارت های I/O (ورودی/خروجی)، شبکه های ارتباطی، کنترل کننده ها و منابع تغذیه دارای این ساختار هستند. در حالی که PLC همیشه به صورت منفرد استفاده می شود و به طور معمول، جهت پیاده سازی روش افزونه در این سیستم از پشتیبان نرم افزاری استفاده می شود.

 

طراحی سیستم کنترل

 

DCS ها، نیز امروزه مانند PLC ها، چابک تر و سازگارتر شده اند و گاهی به جای PLC ها استفاده می شوند. بنابراین از نظر عملکرد، بیش تر به PLC نزدیک شده است. هزینه DCS هنوز بیش از یک PLC معمولی است، یک سامانه DCS برای یک واحد با تعداد سیگنال‌های ورودی/خروجی یکسان قیمتی حداقل بیش از دو برابر نسبت به یک سامانه PLC دارد.

برای ایجاد شبکه ارتباطی بین چند PLC نیاز به کارت شبکه می باشد. پس باید تنظیمات زیادی را انجام شود و می توان گفت که شبکه بندی PLC ها نیاز به تخصصی جداگانه علاوه بر برنامه نویسی دارد. این درحالی است که در سامانه های DCS به طور پیش فرض امکان تشکیل شبکه های ارتباطی توسط خود سازنده فراهم شده است. لازم به ذکر است که PLC ها ، DCS و SCADA نمونه هایی از فناوری عملیاتی (OT) محسوب می شوند.

در بخش زیر، ویدئویی از تفاوت های میان این دو سیستم را مشاهده می کنید:

 

ویدئو (1). تفاوت میان دو سیستم PLC و DCS

مانیتورینگ نیکسا

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *