Search
Close this search box.

خدمات

ساخت و تولید

طراحی و مهندسی

فناوری عملیاتی (OT) و فناوری اطلاعاتی (IT)

فهرست مطالب

فناوری عملیاتی(OT) و فناوری اطلاعاتی(IT) دو دامنه مهم در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است که به بهبود عملکرد سازمان‌ها کمک می‌کند.در این مطلب آموزشی که توسط متخصصان شرکت نیکسا (شرکت برق، کنترل و ابزار دقیق) تهیه شده است می‌خواهیم بصورت مختصر فناوری عملیاتی و اطلاعاتی را برای شما توضیح دهیم.

فناوری عملیاتی و اطلاعاتی IT & OT

بیش تر افراد درک خوبی از کلمه فناوری اطلاعاتی(IT )دارند اما برخی که سابقه و شناختی نسبت به فناوری عملیاتی(OT) ندارند، معنای درست آن را نمی دانند. در کل، فناوری عملیاتی (Operational Technology: OT) مربوط به سیستم های کنترل، ایمنی و دارایی های فرآیند صنعتی است، در حالی که فناوری اطلاعات (Information Technology: IT) مربوط به سیستم های تجاری است که اطلاعات را ذخیره، پردازش و تحویل می دهند.

 

فناوری اطلاعاتیIT و فناوری عملیاتیOT

 

خدمات شرکت نیکسا

 

فناوری عملیاتی (OT)چیست؟

فناوری عملیاتی(OT) به معنای واقعی، به دسته ای از سیستم های محاسباتی و ارتباطی برای مدیریت، نظارت و کنترل عملیات صنعتی با تمرکز بر روی دستگاه ها و فرآیندهای فیزیکی مورد استفاده آن ها است.

فناوری عملیاتی، دارایی های فرآیند صنعتی و تجهیزات تولیدی / صنعتی را رصد و مدیریت می کند. OT سابقه بسیار بیشتری نسبت به IT دارد، فناوری عملیاتی(OT) درست از زمانی که استفاده از ماشین آلات و تجهیزات صنعتی مجهز به برق در کارخانه ها، ساختمان ها، سیستم های حمل و نقل، صنعت آب و برق و… آغاز شد، کاربرد داشته است اما اصطلاحی جدید، محسوب می شود.

کامل ترین تعریف که برای فناوری عملیاتی(OT) مورد استفاده قرار می گیرد از گارتنر(Gartner) نقل شده است: “سخت افزار و نرم افزاری که از طریق نظارت مستقیم و / یا کنترل دستگاه های فیزیکی، فرآیندها و رویدادهای موجود در سازمان را، تشخیص داده و یا در آن تغییر ایجاد می کند”.

 

مقایسه IT وOT

جدول(1)-مقایسه فناوری اطلاعاتی و عملیاتی

 

OT به عنوان فناوری با دنیای فیزیکی ارتباط برقرار می کند که شامل سیستم های کنترل صنعتی (ICS) است، که خود کنترل نظارت و اکتساب داده ها (SCADAو سیستم های کنترل توزیع شده (DCS) را شامل می شود.

 

دانلود رایگان فایلهای نیکسا

 

فناوری عملیاتی (OT) اطراف ما را فرا گرفته است.

در عملیات صنعتی، در کارخانه های هوشمند، حمل و نقل، صنعت نفت و گاز، معدن، در صنایع سودمند (برق، آب و…) و در تاسیساتی مانند ساختمان های اداری و مراکز بهداشتی به چشم می خورد. گرچه ممکن است این نمونه ها برای بیش تر افراد، نامحسوس باشد اما بدون آن، توسعه اقتصاد و بهبود شیوه زندگی مدرن ممکن نیست.

اینترنت اشیاء

IOT یا اینترنت اشیا

فناوری عملیاتی، در ابتدا بیش تر مکانیکی محسوب می شده اما در طول زمان تکامل پیدا کرده است. تکامل مهم درفناوری عملیاتی(OT)، توانایی نظارت و کنترل وسایل فیزیکی از راه دور است. تزریق فناوری های مبتنی بر IT درOT، همراه با تحولات در ارتباطات ماشین به ماشین (M2M) و اینترنت اشیا (حسگرها)، نوآوری های زیادی را در زمینه مدیریت فیزیکی فراهم کرده که ما از آن به عنوان (IOT (Internet of Things یاد می کنیم.

سخن پایانی

فناوری عملیاتی(OT) در عمده فعالیت‌های فیزیکی و عملیاتی سازمان‌ها، مانند تولید، توزیع و کنترل، نقش دارد، در حالی که فناوری اطلاعاتی(IT) بر روی فعالیت‌های مبنی بر اطلاعات سازمان تمرکز دارد. هر دو این دامنه‌ها با یکدیگر ترکیب شده و تعاملات میان آن‌ها بهبود عملکرد و کارایی سازمان را تضمین می‌کند. به طور کلی، فناوری عملیاتی و فناوری اطلاعاتی با همکاری و تلفیق، می‌توانند به افزایش توانایی‌های سازمانی و بهبود فرآیندهای عملیاتی کمک کنند.

 

شرکت نیرو کنترل سامان- نیکسا

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *