Search
Close this search box.

خدمات

ساخت و تولید

طراحی و مهندسی

تفاوت در ابزاردقیق اکتیو و پسیو

فهرست مطالب

به طور کلی به ابزاردقیقی که جهت انتقال اطلاعات به جریان الکتریکی نیاز دارد یا کنترل کننده جریان الکتریسیته است؛ ابزاردقیق اکتیو (Active) یا فعال گفته می شود. هم چنین ابزاردقیقی که نیازی به منبع الکتریکی برای انتقال اطلاعات ندارد، پسیو (Passive) یا غیرفعال نام گذاری شده است.

تفاوتی بسیار مهم بین ابزارهای اکنیو و پسیو وجود دارد که آن سطح تفکیک پذیری اندازه گیری به دست آمده در این ابزارهاست. در یک ابزار پسیو مانند فشارسنج ساده، میزان حرکتی که نشانگر برای نمایش تغییر فشاری خاص ایجاد می کند، با توجه به ماهیت ابزار تعریف می شود. در حالی که می توان با طولانی تر کردن مسیر حرکت  نشانگر، دقت در اندازه گیری را افزایش داد، به گونه ای که نوک اشاره گر در قوسی طولانی تر حرکت کند. البته دامنه چنین افزایشی به طور قطع با کاهش زمان حرکت اشاره گر، به راحتی محدود می شود. اما در یک ابزار فعال، تنظیم مقدار انرژی خارجی ورودی، امکان کنترل بسیار بیش تر بر دقت اندازه گیری را فراهم می کند.

مقالات ابزاردقیق نیکسا

ابزاردقیق های پسیو (Passive) ابزاری هستند که در آن ها خروجی، کاملاً به کمک کمیت اندازه گیری شده تولید می شود. این ابزار نیاز به مسیر جداگانه ای برای منبع تغذیه خارجی ندارند. به طور مثال، دستگاه اندازه گیری فشار، نمونه ای از ابزاردقیق پسیو است. فشار سیال به حرکت یک اشاره گر در برابر یک صفحه مدرج تبدیل می شود. انرژی صرف شده در حرکت اشاره گر کاملاً از تغییر فشار اندازه گیری شده حاصل می شود.

  • طراحی ابزاردقیق پسیو ساده است.
  • ابزاردقیق های پسیو قیمت کم تری داشته و به همین علت مقرون به صرفه هستند.
  • ابزاردقیق های پسیو در مقایسه با نوع اکتیو خود از دقت به نسبت کم تری برخوردار هستند.
  • از نمونه های ابزاردقیق پسیو، می توان به ولت متر، آمپرمتر و خازن اشاره کرد.

این ابزار موجب کاهش سیم کشی در سامانه های کنترل و مانیتورینگ می گردد و با نام های Sourcing یا Loop Power نیز شناخته می شود.

خدمات ابزاردقیق نیکسا

ابزاردقیق های اکتیو(Active) ابزاری هستند که به منبع تغذیه خارجی برای عملکردشان نیاز دارند. برای نمونه می توان به ترانزیستور اشاره کرد که برای فعالیت به ولتاژی حداقلی و خارج از سیستم احتیاج دارد تا بتواند وظیفه خود را در سیستم، انجام دهد.

  • در ابزاردقیق های اکتیو، منبع ورودی انرژی خارجی اضافی مورد نیاز است.
  • طراحی ابزاردقیق های اکتیو کاملاً پیچیده است.
  • به دلیل پیچیدگی در طراحی و تعداد بیشتری از عناصر، هزینه بیش تری دارند.
  • ابزاردقیق های اکتیو از دقت بالایی برخوردارند.
  • ترانزیستور‌ها و مدار‌های مجمتع (IC) و یکسوکننده‌ها باتری نمونه هایی از ابزار اکتیو هستند.

این ابزار با نام های Supplying Power یا Sinking نیز شناخته می شوند. واژه Sinking در لغت به معنای کشیدن است که در این مطلب به معنی کشیدن جریان از منبع تغذیه می باشد.

تماس با نیکسا

معرفی نیکسا

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *