Search
Close this search box.
تفاوت تابلو ثابت با تابلو کشویی چیست؟ (تفاوت تابلو ریتال و سیواکن)

خدمات

ساخت و تولید

طراحی و مهندسی

تفاوت تابلو ثابت با تابلو کشویی چیست؟ (تفاوت تابلو ریتال و سیواکن)

فهرست مطالب

در این مقاله قصد داریم تا درباره تفاوت تابلو ثابت با تابلو کشویی چیست؟ (تفاوت تابلو ریتال و سیواکن) صحبت کنیم. شرکت نیرو کنترل سامان (نیکسا) به عنوان تولیدکننده تخصصی مجموعه تابلوهای فشار ضعیف (Low Voltage) و تابلوهای فشار متوسط (Medium Voltage) به دنبال درخواست بیش تر مشتریان که در مورد تفاوت بین تابلو برق ثابت و کشویی می پرسند. در این مطلب به بررسی تفاوت های میان آن ها می پردازد.

 

مراحل ساخت و تولید تابلو برق

تابلو برق ثابت ریتال (Fixed switchgear)

در این نوع تابلو برق هر قطعه جانمایی شده، در موقعیت مشخص خود ثابت می شود. به طور معمول بدنه ها به شکل مکعب بوده و قطعات کنار هم در یک ردیف و بین دو داکت قرار می گیرند (مطابق شکل 1).

 

فضای داخلی تابلوبرق فیکس

شکل (1). نمای داخلی تابلو برق ثابت – پروژه تفصیه خانه فاضلاب شمال جزیره کیش

 

به منظور اطمینان از اندازه و شکل سلول، بیش تر اوقات اجزای تابلو مرحله به مرحله به پنل اضافه می شوند، بدنه، قطعات و سینی های ساخته شده و سپس قطعات و بخش های داخلی به یکدیگر متصل می شوند. هر یک از قطعات باید به گونه ای صحیح و با تلرانس صنعتی (Engineering Tolerance) ساخته شوند که ابعاد هندسی آن ها در کنار هم قرار بگیرند و موجب ایجاد فشار و برآمدگی بر یکدیگر نگردند. به این گونه است که در عمل، ساخت هر تابلوی ثابت برای خود پروژه ای مجزا محسوب می شود.

خدمات نیکسا: تولید و ساخت تابلو برق صنعتی نیکسا

در زمان مونتاژ سلول های یک تابلو در کنار هم به دلیل اندازه های گوناگون آن ها، به فضایی بیش تری نیاز است تا اگر اشکالی در ساخت وجود داشته باشد در هنگام چیدمان تا حد امکان جبران شود. در هر صورت در زمان قرار گرفتن سلول ها در کنار یکدیگر، اختلاف های موجود در ساخت گاهی موجب انباشتگی و در نهایت تجمیع آن شده و در نهایت سبب تغییر شکل در کل تابلو می گردد که این موضوع یکی از مشکلات رایج در اتصال سری سلول ها در هنگام نصب و مونتاژ است. راه حل های گوناگونی در جهت رفع این مشکل وجود دارد برای نمونه تعیین نقطه ای مرجع برای آغاز عملیات نصب از وسط تابلو تا خطاها به صورت مساوی در هر دو طرف توزیع شود.

هم چنین به منظور تنظیم آسان و جبران تمام تلرانس (خطا) ها در ساخت، تلرانس عرض کابینت ها منفی در نظر گرفته می شود. که با تکمیل هر بخش از اجزای کابینت، باید تغییراتی اعمال شود تا در صورت لزوم و بر اساس موقعیت، اندازه هر قسمت امکان فیکس کردن وجود داشته باشد. سطح زیرین (پاخور) نیز جهت مکان یابی سلول ها لازم است تا امکان کنار هم قرار دادن به راحتی صورت پذیرد.

 

نمای بیرونی تابلوبرق فیکس

شکل (2). نمای خارجی تابلو برق ثابت – پروژه انتقال آب از سد تا تصفیه خانه ایلام

 

تابلو برق کشویی سیواکن (Withdrawable)

تابلو برق کشویی از ترکیب تابلوهای ثابت و متحرک با سوئیچ و سایر اجزای الکتریکی اصلی تشکیل شده است. بخش متحرک هنگام انتقال باید قابل حمل باشد و وضعیت تابلو پس از جابجایی قطعه متحرک باید قابل اطمینان باشد و بخش کشویی با همان نوع تابلو و مشخصات با قطعات یدکی (کشوهای آماده) قابل تعویض باشد. نحوه ساخت تابلو سیواکن زیمنس در اساس شبیه ساخت تابلوی ثابت است تنها با این تفاوت که به دلیل نیاز به تعویض کشوها، دقت در طراحی و ساخت بدنه بالاتر رفته و قطعات مربوط به ساختار سازه قابلیت تنظیم کافی دارند. در نتیجه سه اصل استحکام، افت مکانیکی بالا به همراه قابلیت تنظیم قطعات بدنه سبب می شود تا تابلوهای کشویی مزیت بالایی نسبت به تابلوی ثابت در زمانی که به تعداد بالایی از سلول نیاز است؛ داشته باشند.

 

نمای داخلی تابلوی کشویی

شکل (3). نمای داخلی تابلو برق کشویی (Withdrawable)

 

از طرفی، دیگر مزیت اصلی تابلوی کشویی این است که همانند تابلوی ثابت در هنگام تعمیر قطعات نیاز نیست منبع اصلی خروجی برق قطع شود تا تعمیرات انجام شود و دوباره قطعات قرار بگیرد. بلکه کافی است تنها کشوی بار از سیستم جدا گردد و در صورت وجود کشوی یدکی با همان مشخصات بلافاصله عملکرد سیستم بدون نقص ادامه یابد و تعمیر کشو می تواند در مکان دیگر بدون قطع برق تابلو امکان پذیر باشد.

 

خدمات تولید تابلوبرق کشویی

 

ویژگی تکنولوژیکی تابلو برق کشویی

  1. استاندارد بالاتری برای هر دو بخش ثابت و متحرک مورد نیاز خواهد بود.
  2. قطعات آن باید در بهترین موقعیت تنظیم شوند و هنگام تنظیم باید از ابزار استاندارد ویژه این کار استفاده شود (از جمله برای بدنه و کشوی استاندارد).
  3. خطاهای کلیدی در ابعاد نباید بیش تر از حد مشخص باشد.
  4. قابلیت تعویض کشوهایی با همان نوع و مشخصات به راحتی صورت پذیرد.

 

نمای بیرونی تابلوکشویی

شکل (4). نمای خارجی تابلوبرق کشویی (Withdrawable)

 

تفاوت تابلو ثابت با تابلو کشویی چیست؟ (تفاوت تابلو ریتال و سیواکن) 

تابلوهای ریتال از جمله تابلوهای پر کاربرد در صنعت برق دنیا از جمله ایران محسوب می‌شوند. تابلوهای ثابت طرح ریتال در مقایسه با تابلوهای کشویی مدل سیواکن ارزان تر و مقرون به صرفه تر هستند. این تابلوها بدلیل اینکه پیچیدگی های ساخت تابلو کشویی را ندارند در زمان کوتاه تری طراحی، ساخت و اجرا می شوند. از طرفی استفاده از تابلوهای سیواکن باعث میشود که تابلوی ماژولاری در اختیار داشته باشید که در صورت مشکل در هر قسمت بدون آنکه نیاز به قطع کلید اصلی تابلو باشد تنها بخش دارای مشکل را تعمیر نمایید از این رو در صنایعی که قطع برق تابلو می تواند خسارات مالی زیادی به شرکت و تولید وارد نماید بهتر است از تابلوهای کشویی استفاده شود. همچنین این تابلوها به دلیل پیچیدگی بودنشان در مقابل تابلوهای طرح ریتال جهت تعمیر و نگهداری نیازمند افرادی با مهارت فنی بالاتری هستید.

شرکت نیکسا با دارا بودن سابقه طولانی و صلاحیت بالا در تولید تابلوبرق LV و به کارگیری تیم تحقیق، توسعه و فناوری متخصص امکان را داراست تا انواع تابلوبرق صنعتی با کیفیت بالا و فناوری روز هم چون تابلو برق کشویی مدل SIVACON زیمنس را با قیمت مناسب در اختیار مشتریان محترم قرار دهد. هم چنین با ارائه بهترین راه حل ها در زمینه برق، کنترل و ابزاردقیق در خدمت مشتریان عزیز خواهد بود.

خدمات نیکسا: طراحی تاسیسات برق صنعتی و الکتریکی نیکسا

تابلوهای برق کشویی LV ساخت این شرکت مطابق با استانداردهای فنی IEC439، GB7251، JBfT9661، UTE63-410 و … می باشند. کلید اتوماتیک در هر دو نوع تابلو ثابت و نوع کشویی موجود است. فن آوری در نوع کشویی با نیازهای گوناگون منبع تغذیه و توزیع سازگار است و می تواند به طور گسترده در نیروگاه ها، نیروگاه هسته ای، صنایع دریایی، نفت، معدن و … و هم چنین سیستم های توزیع شرکت های مختلف صنعتی و معدنی به کار گرفته شود. محصولات این شرکت دارای شاخصه ها و مزایای بارز بسیاری هم چون طراحی ساختاریافته، ساختار مکانیکی با استحکام و دقت بالا با استفاده از طراحی مدولار استاندارد و برتری تکنولوژیکی است.

 

تابلو کشویی سیواکن زیمنس (SIVACON)

 

 

تابلوهای برق این شرکت برای سیستم توزیع در نیروگاه ها، ساختمان های بلند، صنایع شیمیایی، نفت، متالورژی و نساجی استفاده می شود. در نیروگاه های بزرگ و صنایع نفت و شیمیایی بسیار اتوماتیک که نیاز به اتصال با کامپیوتر دارند، به عنوان تجهیزات کامل فشار ضعیف توزیع برق در سیستم تولید با فرکانس AC سه فاز 50 (60) هرتز و تا ولتاژ 660 ولت و جریان نامی تا 6300 آمپر به کار گرفته می شود. تابلوهای تغذیه موتوری و تابلوهای خازن تصحیح ضریب قدرت نیکسا نیز با شرایط گوناگون تحویل می گردد…

  1. دمای محیط 15- الی 40+ درجه سانتی گراد
  2. ارتفاع کم تر یا برابر 1000 متر
  3. رطوبت هوا: میانگین رطوبت هوا کم تر یا برابر 95%…
  • میانگین روزانه فشار بخار جزئی کم تر یا برابر 2.2 کیلوپاسکال
  • میانگین ماهانه رطوبت هوا کم تر یا برابر 90%
  • میانگین ماهانه فشار بخار جزئی کم تر یا برابر 1.8 کیلوپاسکال

سخن پایانی

در این مقاله در ابتدا هر کدام از تابلوهای برق ثابت (تابلو برق ریتال) و تابلو برق کشویی را به اختصار توضیح داده و مزیت‌های هر کدام را مطرح کردیم سپس به بیان تفاوت تابلو ریتال و سیواکن پرداختیم. امیدواریم این مطالب برایتان سودمند بوده و به شما در درک بهتر این دو مدل تابلو برق ایستاده که در صنعت برق ایران بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد کمک کرده باشد.

 

دفترچه محاسبات تابلو برق

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *