Search
Close this search box.
پلان جانمایی تصفیه خانه فاضلاب | نقشه های تصفیه خانه فاضلاب

خدمات

ساخت و تولید

طراحی و مهندسی

پلان جانمایی تصفیه خانه فاضلاب و تاسیسات برقی آن

فهرست مطالب

در این مقاله قصد داریم تا درباره پلان جانمایی تصفیه خانه فاضلاب و همچنین تاسیسات برقی تصفیه خانه فاضلاب صحبت کنیم. اگر به دنبال نقشه های تصفیه خانه فاضلاب هستید حتما این مطلب را بخوانید.

تاسیسات برقی در پلان جانمایی تصفیه خانه فاضلاب 

در زیر فیلم آموزشی تاسیسات برقی در پلان جانمایی تصفیه خانه فاضلاب + محل قرارگیری تابلوهای برق در سایت پلان جلسه سوم را ببینید.

در این بخش هدف، مشخص کردن بارهای فرایندی بر روی سایت پروژه های صنعتی است تا بر این اساس، مرکز بار به جهت جانمایی تابلوهای تغذیه کننده موتوری، تابلوی اصلی، ترانسفورماتور و سایر تجهیزات الکتریکی مرتبط مشخص گردد. با توجه به کد فرایندی (PID-Tag)، تنها کافی است که این Tag-ها را در یک پلان جانمایی تصفیه خانه فاضلاب (Site Plan) جانمایی شوند. به عنوان نمونه، نقشه یک پروژه در شکل زیر آورده شده است…

نمونه سایت پلان تصفیه خانه فاضلاب

بیشتر بخوانید: طراحی تاسیسات برق صنعتی و الکتریکی نیکسا

در این حالت می توان بارهای فرآیندی را بر روی پلان سایت مشخص کرد. این کار، گاهی می تواند بر اساس تجربه و گاهی نیز به کمک واحدهای طراحی سیویل و فرایند و به صورت بسیار دقیقی صورت پذیرد. علت مشخص کردن بارهای فرایندی این است که تمامی واحدهای مرتبط با طراحی، خرید، نصب و اجرا باید در جریان مکان به کارگیری یک بار مصرفی با نام مشخص باشند. این عمل موجب ایجاد هماهنگی بسیار موثری بین تمامی واحدها به خصوص واحد برق، کنترل و تجهیزات ابزاردقیق در تمامی طول پروژه خواهد شد.

به عنوان نمونه در صورت درخواست بهره بردار در هر زمان به جهت انجام عملیات بر روی یکی از تجهیزات فرایندی (هم چون یکی از سه کمپرسور یکسان با سه کد [Tag] مجزا)، امکان روشن و خاموش کردن یا خارج کردن بدون خطای آن تجهیز از مدار از طریق تابلو برق و یا برنامه نویسی پیشرفته مانیتورینگ صنعتی و  (HMIوجود خواهد داشت.

 

مدارک برق قدرت

 

در بخش زیر، بارهای مصرفی که از واحد فرآیند و از طریق PID و یا جدول بار دریافت شده است با کدهای منحصر به فرد خود در سایت نمایش داده شده است. بخشی از اطلاعات بار مصرفی که توسط واحد فرایند در نقشه PID ارائه گردیده به صورت زیر در آمده است:

  1. 1F-RR-09,…,28          
  2. AERATOR
  3. QTY: 20 Service
  4. 55 KW
  5. Normal

اصطلاحات بالا بدین معناست.

بیشتر بخوانید: فرمول توان مصرفی و محاسبه جریان سه فاز و تک فاز

یک نقشه جانمایی تصفیه خانه فاضلاب برای بیست تجهیز مصرف کننده در یک سایت با کدهای فرایندی 1F-RR-09, 1F-RR-10, 1F-RR-11,…, 1F-RR-28، باید به صورت جداگانه و به گونه ای که نشان دهنده نقطه قرارگیری هر بار باشد؛ نمایش داده شود. بنابراین کدهایی مجزا و به روشی قابل تشخیص در محل قرارگیری به بار مصرفی تعلق می گیرد.

جانمایی تجهیزات تاسیسات برقی تصفیه خانه فاضلاب

اصول و مفاهیم PID

 

می توان با بخش بندی سایت پروژه در صفحاتی جداگانه، علاوه بر کدهای فرایندی سایر اطلاعات بارهای مصرفی را نیز نمایش داد. انتخاب این روش به سلیقه طراح سایت بستگی خواهد داشت. در تصویر زیر نمونه ای از این صفحات مجزا آورده شده تا هم کدها به صورت واضح تری نمایش داده شود و هم اطلاعات بار نیز در نزدیکی کد قرار گرفته باشد…

اطلاعات تکمیلی سایت پلان تصفیه خانه فاضلاب

 

به طور مثال کد فرایندی 1F-RR-07 به باری مصرفی واقع در گوشه ی پایین سمت راست نقشه (بالا) اشاره دارد. این کد متعلق به یک میکسر 7.5 کیلوات است. که در کنار موتور یک تابلو کنترل محلی (Local Box) قرار گرفته و نیازی نیز به تامین برق از طریق دیزل ژنراتور ندارد.

از طرفی با یک بررسی ساده مشخص می گردد که این بخش از سایت، مصرفی در حدود 1.2 مگاوات دارد. با همین روش بررسی یعنی ضرب تعداد مصرف کننده ها در توان (کیلووات) مصرفی و جمع آن ها، مصرفی کم تر از 2 مگاوات برای سایت محاسبه می گردد. این نتیجه بدان معناست که جهت کاهش هزینه تهیه کابل و تلفات انرژی، بهتر است جانمایی تابلو اصلی (MDP)، در نزدیکی تابلوی تغذیه این واحد صورت گیرد. در مباحث بعدی این مطلب به صورت کامل بررسی خواهد شد.

دسته بندی تجهیزات الکتریکی در پلان جانمایی تصفیه خانه فاضلاب

در بخش بعد، بارها به دسته هایی جداگانه تقسیم شده و به تابلوهای تغذیه خود اختصاص داده خواهند شد. این دسته بندی، روش خاصی نداشته و به صورت تجربی صورت می پذیرد اما می توان (به صورت اختیاری) موارد زیر را برای آن ها در نظر گرفت:

  • مجموعه بارهای مصرفی در واحدهای خاص فرایندی که وظیفه مشترکی را انجام می دهند، دارای یک تابلو هستند. به طور مثال واحدهای شیمیایی، تامین هوا، سانتریفیوژ، آماده سازی اولیه یا ایستگاه پمپاژ اولیه و نمونه هایی دیگر.
  • وجود ساختمان برق در نزدیکی بارها که سبب می شود تابلو برق از نوع Indoor ساخته شود. این امر باعث می‌گردد که قیمت تابلو برق صنعتی پایین‌تر همچنین  طول عمر و عملکرد تابلو برق افزایش یابد.
  • به جهت نزدیک بودن بارها مصرفی در یک منطقه در کنار یکدیگر
  • درخواست (نظر) مشتری (مشاور یا کارفرما) بابت محل قرار گیری تابلو برق

 

elecondesign application

 

در بخش زیر نوعی تقسیم بندی اولیه مشاهده می شود که به درخواست مشاور کارفرما صورت گرفته است:

در این تقسیم بندی، مصارف محدوده MCC1 و MCC2، برق اضطرای (دیزل ژنراتور) نیز مشاهده می شود. بنابراین می توان نام آن ها را به EMCC1 و EMCC2 تغییر داد. هر چند در اسناد فرایندی نیز بارهای این بخش به صورت EMERGENCY معرفی شده است…

تقسیم پلان انتخابی

چنان چه مشاهد می شود، سایت این پروژه با هشت تابلوی فرایندی دسته بندی شده است. که مرکز همه بارها (همان طور که در مبحث قبلی اشاره شد)، در محدوده MCC4 است. بنابراین محل تابلوی اصلی MDP آن طور که در نقشه مشاهده می شود، در نزدیکی مجموعه بارهای MCC4 قرار می گیرد. با جانمایی تابلوی اصلی، محل دیزل ژنراتور و ترانسفورماتور نیز در نزدیکی آن تعیین می شود. در محاسبات (مطالب بعدی) کابل و افت ولتاژ، علت این موضوع به صورت جامع تری بررسی خواهد شد. از سویی نیز برای روشنایی ساختمان ها و محوطه، دو تابلوی اصلی در نظر گرفته می شود که با توجه به حضور دیزل ژنراتور، بخش اداری را می توان به برق اضطراری مجهز کرد. تابلوهای این بخش (مصارف عمومی) نیز در نقشه با عناوین EP1 و NP1 مشخص شده است.

سخن پایانی

در بخش بعدی به محاسبه توان تابلوها پرداخته می شود و بر اساس آن، ظرفیت دیزل ژنراتور و ترانسفورماتور نیز محاسبه می گردد. پس محاسبه ظرفیت دیزل ژنراتور، ترانسفورماتور، تابلو های برق و محل قرارگیری آن ها براساس ابعاد بررسی می گردد. در این مطلب پلان جانمایی تصفیه خانه فاضلاب، نقشه های تصفیه خانه فاضلاب و تاسیسات برقی تصفیه خانه فاضلاب صحبت کردیم.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *