Search
Close this search box.

خدمات

ساخت و تولید

طراحی و مهندسی

پنجره آلارم (Alarm Annunciator) و کاربرد آن

فهرست مطالب

پنجره آلارم، سیستمی است که از بخش های قابل مشاهده “پنجره مانند” با یک لامپ هشدار دهنده تشکیل شده است که به عنوان نشانگر مرکزی، وضعیت خطا یا حادثه در تجهیزات یک سیستم یا فرایند را آشکار می کند  تا توجه پرسنل عملیاتی را برای رویدادها یا شرایط غیرعادی به خود جلب کند.

به صورت معمول هر پنجره آلارم برای شناسایی یک خطا و موضوع تحت نظارت آن، نشان گذاری می شود پس در هر پنجره، نام فرآیند حک می شود. هنگامی که یک وضعیت هشدار گزارش می شود، علاوه بر سیگنالی که موجب روشن شدن لامپ می شود (دیداری)؛ سیگنال دیگری نیز به صورت صوتی (شنیداری)، اعلام نقص فنی می کند. به صورت معمول لامپ سیگنال تا زمان رفع نقص فنی به صورت دستی یا خودکار روشن باقی می ماند و به سمت پنجره روشن و چشمک زن عمل می کند.

در سیستم های کنترل فرآیندهای صنعتی، این پنجره ها بخشی از تجهیزات کارخانه محسوب می شوند. لامپ‌های هر پنجره توسط بخش سخت افزاری ارتباطی سیستم هشدار و یا از طریق سیستم DCS و نرم افزاری در کارخانه کنترل می‌شوند و به گونه ای تنظیم شده‌اند تا زمانی که شرایط فرآیند وارد حالتی غیرعادی می‌شود (هم چون افزایش دما، کاهش فشار، قطع شدن جریان آب خنک‌کننده یا بسیاری موارد دیگر)، وارد عمل شوند.

در ماژول های منطقی پنجره آلارم های تک نقطه ای یا چند نقطه ای، چراغ های پنجره بر اساس استاندارد ISA 18.1 از پیش انتخاب یا برنامه ریزی شده و کار می کنند. در یک توالی زنگ متداول، نور در پنجره چشمک می زند و زنگ یا بوق به صدا در می آید تا توجه اپراتور را به هنگام تشخیص وضعیت هشدار جلب کند.

اپراتور می تواند زنگ هشدار را با یک دکمه خاموش کند و تا زمانی که فرآیند در حالت هشدار باشد، پنجره روشن می ماند. هنگامی که زنگ هشدار خاموش می شود (شرایط فرآیند به حالت عادی باز می گردد)، لامپ های پنجره خاموش می شوند. نصب پانل های اعلام کننده در یک کارخانه به نسبت پرهزینه است زیرا سیم کشی تجهیزات به دستگاه های متصل به آلارم در آن کارخانه مبلغ بالایی را به خود اختصاص می دهد.

از آنجایی که در پنجره های آلارم از لامپ های رشته ای استفاده می شود، همیشه یک دکمه لامپ تست (Lamp Test) برای تشخیص زودهنگام خرابی لامپ ها به کار گرفته می شود. به طور معمول در سیستم‌های کنترل توزیع‌ الکترونیکی مدرن به سیم‌کشی کم تری نیاز است زیرا سیگنال‌های فرآیند را می‌توان از طریق باس و توسط سیستم DCS به روی مانیتور فعال نمود هم چنین پنجره‌های نشان دار شده با نمایشگرهای HMI بر روی مانیتور رایانه جایگزین می‌شوند. دقت شود که رفتار سیستم های هشدار و رنگ های مورد استفاده برای نشان دادن آلارم ها استاندارد است. استانداردهایی هم چون ISA 18.1 یا EN 60073، خریداری سیستم ها و آموزش اپراتورها بر اساس استاندارد رنگ را ساده تر می نماید.

 

محاسبه I/O

 

خدمات تله متری و اسکادا

 

نحوه عملکرد پنجره آلارم

هر زمان که سیگنال ورودی آلارم از حالت عادی باز به بسته (NO→Close) یا از حالت عادی بسته به حالت باز (NC→Open) تغییر می کند، آلارم از حالت غیرفعال به حالت هشدار تغییر می کند. از طرفی سیستم تشخیص فوری ورودی خطا که آن یک زنگ صوتی است به همراه تصویر همراه آن، سبب جلب توجه اپراتورها به وضعیت جدید می شود.

بخش مرکزی در بیش تر پنجره های آلارم دارای چهار کلید اصلی قابل برنامه‌ریزی عملکردی Mute ,Acknowledge ,Reset و Test است:

  • با فشار دادن کلید Mute، زنگ داخلی را می توان غیرفعال کرد.
  • برای پذیرش شرایط خطا از کلید تایید Acknowledge استفاده می شود. در این حالت چراغ آلارم از حالت چشمک زن به حالت ثابت قرار می گیرد.
  • کلید Reset خاموش کردن پنجره آلارم، زمانی که از حالت هشدار خارج و خطا رفع شده باشد را امکان پذیر می کند.
  • و کلید تست Test، به انجام تست کامل سیستم کمک می کند.

 

ویدئو (1). کلیدهای پنجره آلارم (Alarm Annunciator Keys)

 

پنجره های آلارم در مقابل سیستم های هشدار اسکادا

در گذشته سیستم های اسکادا جایگزین ترجیحی برای اعلام کننده های مجزا در نظر گرفته می شدند. یک راه حل مبتنی بر نرم افزار، با توانایی تقریبی بی نهایت به جهت تجزیه و تحلیل، ارائه و پردازش آلارم ها که پتانسیل جایگزینی کلی سوئیچ های آلارم های مجزا را داراست. با این حال، نرم افزار نیز ضریب اطمینان صد در صدی نخواهد داشت.

 

اسکادا

 

پنجره های آلارم جدید از LED هایی با نیمه عمر روشنایی طولانی استفاده می کنند که می تواند به طور قابل توجهی هزینه نگهداری پانل ها را کاهش دهد. این نسخه‌های جدید، سیستم هایی مرسوم هستند که هم چنان بر سیستم های مبتنی بر رایانه به ‌ویژه در نیروگاه‌های حیاتی هم چون تولید برق هسته‌ای، نفت و گاز ترجیح داده می‌شوند. علاوه بر موارد فوق، جدیدترین طرح‌های پنجره آلارم اکنون دارای تجهیزات الکترونیکی هوشمندانه‌ای هستند که به آن ها ایمنی بسیار بالایی در برابر نویز می‌دهد. بنابراین می‌تواند میزان هشدارهای نادرست ناشی از نویز را کاهش دهد. با توجه به حساسیت پنجره آلارم در جهت اعلام هشدار، لازم است تمهیدات تغذیه مجزا و تکرار شونده و هم چنین امکان خطای داخلی سیستم ها مانند فالت یکی از تغذیه ها در این سیستم به صورت مجزا در نظر گرفته شود.

 

ویدئو (2). صفحه پنجره آلارم (Alarm Annunciator Panel)

 

شرکت نیکسا

 

شرکت نیکسا آمادگی ارائه پنجره های آلارم در واحدهای کوچک آماده (3×3، 8×2، 8×6، 8×3) و هم چنین در ابعاد سفارشی مطابق تصویر (پانل آلارم سلولی) را دارد…

 

پنجره آلارم و کاربرد آن

 

 پنجره آلارم چیست

 

Alarm Annunciator Panel

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *