Search
Close this search box.

خدمات

ساخت و تولید

طراحی و مهندسی

تابلو برق سه فاز چیست؟

فهرست مطالب

تابلو برق نقش مهمی در توزیع و کنترل برق در مراکز صنعتی مانند کارخانه ها و ساختمانهای تجاری و مسکونی بر عهده دارد تابلو برق ها به جهت تعداد فاز به دو نوع کلی تابلو برق سه فاز و تابلو برق تک فاز تقسیم میشوند در این مقاله میخواهیم درباره تابلو برق سه فاز و تابلو برق صنعتی سه فاز  به همراه اجزای اصلی تابلو برق سه فاز و نحوه مونتاژ تابلو برق سه فاز و سایر موارد صحبت کنیم.

شرکت نیکسا با بیش از 20 سال سابقه در طراحی و ساخت انواع تابلو برق آماده ارائه مشاوره و قیمت می­باشد جهت استعلام قیمت تابلو برق صنعتی سه فاز و سایر انواع تابلو برق لطفا با شماره 02188526643 تماس بگیرید.

تابلو برق سه فاز چیست؟

تابلو برق سه فاز یک محفظه فلزی یا غیر فلزی است که شامل مجموعه‌ای از تجهیزات الکتریکی مانند کلیدهای قدرت، فیوزها، کنتاکتورها، رله‌ها و سایر اجزای کنترل می‌باشد. تابلو برق سه فاز وظیفه دارد تا جریان برق سه فاز را توزیع، کنترل و محافظت کند. به عبارت ساده‌تر، تابلو برق صنعتی سه فاز مانند یک مرکز فرماندهی برای سیستم‌های برقی صنعتی عمل می‌کند. تابلو برق‌های سه فاز بر اساس استاندارد ساخته می‌شوند و می‌توانند با توجه به نیاز پروژه در ابعاد مختلف طراحی و ساخته شوند. یک تابلو برق سه فاز می‌تواند ساده یا پیچیده باشد، تابلو برق سه فاز ساده تنها شامل چند مینیاتوری یا فیوز است در حالی که یک تابلو برق سه فاز صنعتی پیچیده می‌تواند شامل چندین سلول به همراه کلیدها و تجهیزات حفاظتی پیچیده همچون سافت استارترها و اینورترها باشد. در ادامه بیشتر با تابلو برق سه فاز  آشنا میشویم:

نمونه تابلو برق سه فاز
شکل1- عکس تابلو برق صنعتی سه فاز

اجزای اصلی تابلو برق سه فاز

یک تابلو برق سه فاز صنعتی یا ساختمانی شامل تجهیزات و لوازم زیر می‌باشد:

  • بدنه تابلو برق
  • شینه‌ها
  • کلید اصلی
  •  انواع فیوز
  • کنتاکتور
  • رله
  • ترمینال
  • وسایل اندازه گیری
  • لوازم جانبی

در ادامه به معرفی هر مهمترین لوازم می‌پردازیم:

بدنه تابلو برق سه فاز

بدنه تابلو برق معمولاً از جنس فلز (مانند ورق فولادی با ضخامت مطابق با استاندارد) ساخته می‌شود. وظیفه اصلی آن محافظت از تجهیزات داخلی و حفاظت در برابر گرد و غبار (IP چیست؟) را بر عهده دارد. تابلو برق دارای ابعاد و اندازه‌های مختلفی متناسب با نیاز پروژه است. بدنه تابلو برق می‌تواند کوچک و بصورت دیواری یا یک سلول ایستاده باشد. قسمت رنگ آمیزی بدنه تابلو برق سه فاز مهم می باشد، در قسمت رنگ آمیزی، باید نوع رنگ متناسب با شرایط آب و هوایی، مکان جانمایی تابلو، دما و رطوبت، انتخاب شود. هم چنین باید ضوابط استاندارد در انتخاب رنگ مناسب، نیز در این بخش، لحاظ شود. نوع و ضخامت رنگ استفاده شده نیز از مسائل مورد توجه است كه با آگاهی از محل نصب تابلو، بین 20-40 میكرون، متغیر است. استفاده از پیستوله و غوطه وری، از روش های متداول رنگ آمیزی تابلوها هستند.

شینه ها

در بخش توزیع نیروی برق، یک باس بار (Busbar) یا همان شینه، نواری فلزی و رنگی است که به طور معمول، داخل تابلوهای برق صنعتی سه فاز  و برای توزیع برق محلی قرار دارد. در ابتدای کار، شینه های مورد استفاده در سیستم باید در سراسر تابلو پیش بینی شوند. در چنین تابلویی، شینه ها باید از جنس مس یا آلومینیوم با ضخامت طبق استاندارد و با قابلیت هدایت الکتریکی و خواص مکانیکی مناسب، انتخاب شود. هم چنین، محل های اتصال، پس از سوراخ كاری، باید به طور کامل، تمیز شده و با پیچ و مهره به یکدیگر متصل شوند تا حداكثر هدایت الكتریكی به وجود آمده و دمای شینه‌ها کم‌تر افزایش پیدا کند زیرا با افزایش دما، استحکام مواد هادی کاهش پیدا می‌کند. این کاهش، در آلومنیوم سریع تر از مس اتفاق می افتد.

کلید اصلی

کلید اصلی برای قطع و وصل کلی جریان برق در تابلو استفاده می‌شود. کلید های اصلی انواع مختلفی دارند مانند کلید اتوماتیک کپکت و کلید اتوماتیک هوایی. نوع دیگری از کلیدها که کاربرد بسیاری دارد و در تابلو برق سه فاز ساده بیشتر به عنوان کلید اصلی مود استفاده قرار می‌گیرد کلیدهای مینیاتوری هستند. لازم به ذکر است که کلیدهای اصلی تابلو باید طوری انتخاب شوند که در موارد اضطراری مانند وجود اتصال کوتاه با قطع جریان کل تابلو از تابلو برق سه فاز حفاظت نمایند.

فیوز

فیوز یک وسیله حفاظتی است که در مدارهای الکتریکی قرار می‌گیرد و وظیفه آن حفاظت از تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی در برابر جریان بیش از حد است. از فیوزها در تابلو برق سه فاز برای حفاظت از مدارهای مختلف، موتورها، تجهیزات کنترل و سایر اجزای سیستم استفاده می‌شوند. به عنوان مثال فیوزها از مدارهای کنترل تابلو برق در برابر نوسانات و اضافه جریان محافظت می‌کنند. یکی دیگر از وظایف فیوزها حفاظت از تجهیزات اندازه گیری مانند آمپرمترها و ولت مترها می‌باشد.

کنتاکتور

کنتاکتور یک نوع کلید الکترو مغناطیسی است که برای قطع و وصل کردن مدار مورد استفاده قرار می گیرد، قطع و وصل کردن کنتاکتور از طریق تحریک بوبین آن صورت می‌گیرد زمانی که ولتاژ AC یا DC به بوبین کنتاکتور اعمال گردد کنتاکت های سه فاز کنتاکتور وصل می گردد و در صورت قطع ولتاژ کنتاکت های آن باز می شود. معمولا از کنتاکتورها در تابلو برق سه فاز صنعتی و ساده برای قطع و وصل دوره ای بارهای بزرگ مانند موتورها استفاده میشود. از کنتاکتورها برای قطع و وصل جریان در مدارات قدرت استفاده میشود.

رله

رله یک قطعه الکترومکانیکی است که کاربرد آن در مدارات الکتریکی مانند یک کلید ساده می باشد با این تفاوت که برخلاف کلید که برای باز و بسته شدن آن باید به صورت دستی عمل کرد در رله باز و بسته شدن بوسیله جریان الکتریکی انجام می شود. نحوه عملکرد رله مانند کنتاکتور است یعنی برای قطع و وصل آن باید ولتاژی به بوبین رله اعمال گردد. بر خلاف کنتاکتور از رله برای قطع و وصل جریان در مدار فرمان استفاده میشود.

ترمینال

ترمینالها یکی از پر کاربردترین تجهیزات جانبی در تابلو برق سه فاز هستند، در واقع ترمینال‌ها نوعی کانکتور می‌باشند از ترمینالها برای اتصال دو یا چند سیم بصورت موقت استفاده میشود. ترمینالها در تابلو برق سه فاز از جنس پلاستیک می باشند همچنین ترمینالها دارای سایزهای مختلف مانند 2.5 mm²,4mm²  و … میباشند.

وسایل اندازه گیری

در یک تابلو برق سه فاز برای اندازه‌گیری پارامترهای الکتریکی مانند ولتاژ، جریان و فرکانس از تجهیزات اندازه گیری استفاده می‌شوند. این تجهیزات شامل آمپر متر، ولت متر، فرکانس متر و… است.

لوازم جانبی

برای ساخت و مونتاژ یک تابلو برق سه فاز صنعتی یا هر نوع دیگر از تابلو برق سه فاز نیاز به تجهیزاتی همچون رک، لوله فلکسیبل، نوار چسب عایق و … داریم، از رک ها در تابلو برق سه فاز برای هدایت و سازماندهی سیم ها و انواع کابل فشار ضعیف استفاده می کنیم  وکاربرد لوله های فلکسیبل برای حفاظت از سیم‌ها در برابر آسیب های مکانیکی است همچنین از نوار چسب عایق برای عایق بندی اتصالات استفاده می کنیم.

نمونه تابلو برق سه فاز

در ادامه عکس چند نمونه تابلو برق سه فاز جهت شناخت بیشتر با تابلو برق سه فاز قرار داده شده است:

تابلو برق سه فاز آسانسور
شکل2- تابلو برق سه فاز آسانسور

 

تابلو برق خانگی سه فاز
شکل3-تابلو برق خانگی سه فاز

 

تابلو برق کارواش سه فاز
شکل4- تابلو برق کارواش سه فاز

 

تابلو برق سه فاز ساختمان
شکل5- تابلو برق سه فاز ساختمان

 

تابلو برق سه فاز کارگاهی
شکل6- تابلو برق سه فاز کارگاهی

 

تابلو برق سه فاز کشاورزی
شکل7- تابلو برق سه فاز کشاورزی

نقشه تابلو برق سه فاز

نقشه تابلو برق سه فاز در واقع یک نمودار یا طرحی است که تمام اجزای موجود در یک تابلو برق سه فاز را به همراه نحوه اتصال آن‌ها به یکدیگر نشان می‌دهد. این نقشه مانند یک نقشه راه عمل می‌کند و به برقکاران و تکنسین‌ها کمک می‌کند تا تابلو برق را بهتر درک کنند، عیب‌یابی کنند و تغییرات مورد نیاز را اعمال کنند. در ادامه چند دلیل اساسی که به نقشه تابلو برق نیاز داریم را بیان می‌کنیم:

  • درک بهتر از سیستم: با استفاده از نقشه، می‌توان به راحتی نحوه عملکرد سیستم برق را درک کرد و ارتباط بین اجزای مختلف را مشاهده نمود.
  • عیب‌یابی آسان‌تر: در صورت بروز مشکل، با مراجعه به نقشه می‌توان به سرعت محل ایراد را پیدا کرد و آن را برطرف نمود.
  • انجام تغییرات: در صورت نیاز به تغییر در سیستم برق، با استفاده از نقشه می‌توان تغییرات مورد نظر را اعمال کرد و از بروز خطا جلوگیری نمود.
  • مستندسازی: نقشه تابلو برق یک سند مهم است که اطلاعات دقیقی از سیستم برق را در خود جای می‌دهد و می‌تواند در آینده مورد استفاده قرار گیرد.

اجزای اصلی یک نقشه تابلو برق سه فاز

یک نقشه تابلو برق سه فاز حداقل شامل اجزای زیر می‌باشد.

  • نمادها: هر یک از اجزای تابلو برق با یک نماد مشخص نشان داده می‌شود. این نمادها استاندارد هستند و در همه نقشه‌های برق از آن‌ها استفاده می‌شود.
  • خطوط اتصال: خطوطی که اجزای مختلف را به یکدیگر متصل می‌کنند و نشان‌دهنده مسیر جریان برق هستند.
  • برچسب‌ها: هر یک از اجزا با یک برچسب مشخص می‌شوند تا بتوان آن‌ها را به راحتی شناسایی کرد.
  • جدول مشخصات: در برخی از نقشه‌ها، یک جدول مشخصات وجود دارد که اطلاعات فنی در مورد اجزای تابلو برق را ارائه می‌دهد.

امروزه از نرم‌افزارهای تخصصی برای طراحی نقشه‌های تابلو برق سه فاز استفاده می‌شود. این نرم‌افزارها مانند Eplan و اتوکد الکتریکال به کاربران اجازه می‌دهند تا نقشه‌های دقیق و حرفه‌ای ایجاد کنند و همچنین امکان شبیه‌سازی و آنالیز سیستم را فراهم می‌کنند.

انواع نقشه تابلو برق سه فاز

یک تابلو برق سه فاز دارای سه مدل نقشه به شرح زیر می‌باشد:

  • نقشه تک خطی (SLD-Single Line Diagram): این نقشه یک نمایش ساده و گرافیکی از یک تابلو برق سه فاز صنعتی یا مسکونی است، در نقشه تک خطی (SLD) فقط اجزای اصلی تابلو برق و نحوه اتصال آن‌ها را نشان می‌دهد. اتصال بین اجزا تابلو برق توسط یک خط نشان داده می‌شود در تابلو برق سه فاز این خط نماینده هر سه فاز است.
نقشه تابلو برق سه فاز- نقشه تک خطی
شکل8- نمونه نقشه تک خطی
  • نقشه شماتیک(Wiring Diagram): نقشه‌ای دقیق‌تر که جزئیات بیشتری از اجزای داخلی تابلو برق را نشان می‌دهد. نقشه شماتیک تابلو برق سه فاز شامل تمامی سیم کشی های تابلو برق و نحوه اتصال قطعات تابلو می باشد.
نقشه تابلو برق سه فاز- نقشه وایرینگ تابلو برق سه فاز
شکل9- نمونه وایرینگ دیاگرام
  • نقشه نصب(Panel Detail Layout): نقشه‌ای که محل قرارگیری فیزیکی اجزای تابلو برق را در داخل تابلو نشان می‌دهد. این مدرک نشان میدهد هر کدام از قطعات تابلو در کدام قسمت قرار گرفته اند مثلا در بیشتر تابلو های برق سه فاز ترمینالها در انتهای تابلو و کلیدهای مینیاتوری در قسمت بالایی تابلو قرار می گیرند.
نقشه جانمایی تابلو برق سه فاز
شکل10- نمونه جانمایی تابلو برق سه فاز

خازن تابلو برق سه فاز

خازن یک تجهیز مهم در تابلو برق سه فاز است که برای بهبود کیفیت توان و کاهش هزینه‌های انرژی استفاده می‌شود. خازن‌ها می‌توانند انرژی الکتریکی را ذخیره کنند. به سه دلیل اصلی زیر از خازن در تابلو برق سه فاز استفاده می‌شود.

  • اصلاح ضریب توان: بسیاری از بارهای صنعتی مانند موتورهای القایی، طبیعتاً دارای ضریب توان پایین (توان راکتیو بالا) هستند. این امر باعث افزایش تلفات در خطوط انتقال و توزیع برق و همچنین کاهش ظرفیت واقعی ترانسفورماتورها می‌شود. خازن‌ها با ایجاد جریان راکتیو منفی، ضریب توان را به یک نزدیک کرده و باعث بهبود عملکرد سیستم می‌شوند.
  • کاهش افت ولتاژ: در مدارهایی با بار زیاد و طول خط طولانی، افت ولتاژ قابل توجهی رخ می‌دهد. خازن‌ها با تأمین بخشی از جریان راکتیو مورد نیاز بار، باعث کاهش افت ولتاژ و بهبود ولتاژ در نقطه مصرف می‌شوند.
  • کاهش هارمونیک‌ها: برخی از بارهای غیر خطی مانند درایوهای فرکانس متغیر و دستگاه‌های الکترونیکی قدرت، هارمونیک‌هایی را به شبکه تزریق می‌کنند که باعث ایجاد اختلال در عملکرد تجهیزات دیگر و افزایش تلفات می‌شوند. خازن‌ها می‌توانند در کاهش هارمونیک‌ها موثر باشند.
خازن در تابلو برق سه فاز
شکل11- تابلو برق با خازن

برای محاسبه ظرفیت خازن مورد نیاز و استفاده از فایل اکسل محاسبه خازن و بانک خازنی می‌توانید به مقاله ” محاسبه بانک خازنی ” مراجعه نمایید.

مونتاژ تابلو برق سه فاز

مونتاژ تابلو برق سه فاز یک فرآیند تخصصی است که نیازمند دانش فنی، تجربه و رعایت دقیق استانداردهای ایمنی است. این فرآیند به طور کلی شامل مراحل زیر است:

1-طراحی و برنامه ریزی

در این مرحله باید مشخصات فنی تابلو برق سه فاز و مشخصات فنی تجهیزات مورد استفاده تعیین می‌گردد، همچنین در این مرحله باید ولتاژ و جریان تابلو برق سه فاز مشخص شود. سپس تجهیزات مناسب مانند کلید مینیاتوری، فیوز، کنتاکتور، رله، شین و سایر قطعات با توجه به مشخصات فنی تعیین شده انتخاب گردد. در انتها با استفاده از نرم افزارهای تخصصی موجود نقشه تک خطی و شماتیک (Wiring Diagram) تابلو برق سه فاز برای مشخص کردن نحوه اتصال تجهیزات و سیم‌کشی رسم می‌شود.

2-آماده سازی تابلو برق سه فاز

قیل از آنکه مونتاژ تابلو برق سه فاز را آغاز کنیم باید تابلو برق کاملا تمیز گردد به گونه ای که عاری از هر آلودگی باشد. سپس پایه های تابلو بر روی بدنه نصب و محکم میگردد آنگاه تمامی شینه های قدرت و کنترل بر روی تابلو برق نصب می‌گردد.

3- نصب تجهیزات در تابلو برق سه فاز

تجهیزات تابلو برق سه فاز مانند کلید ورودی که می تواند کلید اتوماتیک کمپک یا هوایی و غیر باشد، کنتاکتورها، فیوزها، رله‌ها، تجهیزات راه انداز موتور مانند سافت استارتر (راه انداز نرم) و اینورتر بر روی بخشی از تابلو برق به نام سینی تابلو برق نصب می گردد. نحوه نصب تجهیزات بر روی سینی تابلو برق به این صورت است که ابتدا قطعه ای به نام ریل بر روی سینی پیچ شده آنگاه تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی تابلو برق سه فاز بر روی ریل قرار می‌‌گیرند. در شکل زیر یک سینی تابلو برق سه فاز به همراه تجهیزات نصب شده بر روی آن نشان داده شده است.

نصب تجهیزات بر روی سینی تابلو برق
شکل12- سینی تابلو برق

در ویدئو زیر یکی از مراحل مونتاژ تابلو برق سه فاز، مرحله نصب ریل و کانال (داکت) بر روی سینی تابلو برق شرح داده شده است:

ویدئو 1- مونتاژ تابلو برق سه فاز

برخی از تجهیزات تابلو برق سه فاز مانند آمپرمتر، ولت متر، چراغ سیگنال‌ها و پوش باتن‌ها بر روی درب تابلو برق سه فاز نصب می‌گردند.

نصب تجهیزات روی درب تابلو برق سه فاز
شکل13- درب تابلو برق سه فاز

4- سیم کشی تابلو برق سه فاز

سیم‌کشی در تابلو برق سه فاز به مجموعه اتصالاتی گفته می‌شود که اجزای مختلف یک تابلو برق سه فاز را به یکدیگر و به شبکه‌ی برق متصل می‌کند. این اتصالات معمولاً از طریق سیم‌های مسی یا آلومینیومی انجام می‌شود و نقش بسیار مهمی در عملکرد صحیح و ایمن سیستم الکتریکی دارند. رنگ بندی سیم ها در تابلو برق سه فاز بر اساس استاندارد تعیین می‌گردد به گونه ای که باید سه سیم فاز در تابلو برق به رنگ‌های زرد، قرمز و آبی و سیم نول به رنگ مشکی انتخاب شوند. همچنین در تابلو برق یه فاز از سیم اتصال به زمین استفاده می‌شود که به رنگ سبز است.

اجزای اصلی سیم کشی در تابلو برق سه فاز

بصوت کلی برای سیم کشی یک تابلو برق باید تجهیزات زیر را داشته باشیم:

  • سیم‌ها: معمولاً از جنس مس یا آلومینیوم بوده و دارای روکش عایقی هستند. سیم ها دارای سطح مقطع های مختلف بوده که با توجه به جریان بار انتخاب می‌گردند.
  • اتصالات: شامل انواع مختلفی مانند کابلشو، ترمینال، بست و… برای اتصال سیم‌ها به یکدیگر و تجهیزات است.
  • داکت‌ها: برای محافظت از سیم‌ها و سازماندهی آن‌ها در تابلو برق استفاده می‌شود. داکت ها دارای عرض های مختلفی هستند و جنس آنها از پلاستیک می‌باشد.
  • برچسب‌ها یا لیبل‌ها: برای شناسایی هر سیم و وظیفه‌ی آن در تابلو برق کاربرد دارد. لیبل ها باعث صرفه جویی در زمان و کاهش خطا در تعمیر و تگهداری و عیب یابی تابلو برق سه فاز می‌شوند.

نحوه سیم کشی در تابلو برق سه فاز

برای سیم کشی در تابلو برق ابتدا نیاز به طرحی داریم که نحوه اتصال اجزای تابلو برق را نشان میدهد، نقشه شماتیک تابلو برق سه فاز این امکان را فراهم می‌کند. سپس مرحله آماده سازی سیم‌ها می‌باشد در این مرحله سیم‌ها با طول مناسب برش داده شده و اتصالات لازم روی آن‌ها ایجاد می‌شود. آنگاه سیم‌ها در داخل داکت‌ها قرار گرفته و به تجهیزات متصل می‌شوند. برای ایمنی باید تمامی اجزای فلزی تابلو برق سه فاز به سیستم زمین متصل شوند. در انتها نیز سیم کشی تابلو برق باید به دقت تست شود تا از صحت و سلامت آن اطمینال حاصل شود.

در ویدئو زیر نحوه سیم کشی تابلو برق سه فاز به عبارت دیگر وایرینگ تابلو برق نشان داده شده است:

ویدئو 2- وایرینگ تابلو برق سه فاز

5- اتصال زمین

اتصال تابلو برق به سیستم زمین یکی از مهم‌ترین مراحل نصب و راه‌اندازی هر تابلویی است. این اتصال از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا در صورت بروز نشتی جریان، اتصال به زمین باعث می‌شود که جریان اضافی به زمین منتقل شده و از برق‌گرفتگی افراد جلوگیری شود. همچنین اتصال به زمین از آسیب دیدن تجهیزات داخل تابلو برق سه فاز در اثر افزایش ولتاژهای گذرا و صاعقه محافظت می‌کند و اتصال تابلو برق به سیستم زمین باعث کاهش نویزهای الکتریکی و در نتیجه بهبود عملکرد تجهیزات می‌گردد.

نحوه اتصال تابلو برق سه فاز به سیستم زمین به این صورت است که سیم ارت را که متصل به الکترود زمین می‌باشد را به ترمینال زمین تابلو برق متصل می‌کنید سپس تمام قسمت‌های فلزی تابلو برق که در تماس با مدار الکتریکی نیستند را با استفاده از نوار مسی به سیم ارت متصل کنید.

6- تست و راه اندازی

تست و راه اندازی تابلو برق سه فاز فرآیندی است که شامل مجموعه‌ای از آزمون‌ها و بررسی‌ها است که به منظور اطمینان از عملکرد صحیح و ایمن تابلو برق سه فاز انجام می‌شود. در این مرحله تمامی اتصالات مجدد بررسی شده تا از صحت و سلامت آن‌ها اطمینان حاصل گردد. همچنین عملکرد کلیه تجهیزات مانند کلیدها و کنتاکتورها بررسی می شود همچنین انجام تنظیمات برای تجهیزاتی که نیاز به تنظیم دارند مانند زمان تأخیر رله‌ها و تنظیم جریان فیوزها نیز در این مرحله انجام می‌شود.

7- نحوه بسته‌بندی و برچسب‌گذاری

بسته بندی و برچسب گذاری صحیح تابلو برق، نه تنها از آسیب دیدن آن در حین حمل و نقل جلوگیری می کند، بلکه اطلاعات لازم برای نصب و راه اندازی را نیز در اختیار نصاب قرار می دهد.

نحوه بسته بندی تابلو برق سه فاز

بسته بندی یک تابلو برق سه فاز شامل مراحل زیر است:

  1. تمیزکاری: قبل از بسته بندی، تمام سطوح تابلو را تمیز کرده و از خشک بودن آن اطمینان حاصل کنید.
  2. حفاظت از قطعات حساس: قطعات حساس مانند نمایشگرها، کلیدهای لمسی و سایر قطعات ظریف را با استفاده از مواد بسته بندی نرم مانند فوم یا پلاستیک حباب‌دار محافظت کنید.
  3. بسته بندی اصلی: تابلو را داخل یک جعبه مقوایی محکم و مناسب قرار دهید.
  4. پر کردن فضای خالی: فضای خالی داخل جعبه را با مواد پرکننده مانند فوم یا روزنامه پر کنید تا تابلو در داخل جعبه حرکت نکند.
  5. بسته بندی ثانویه: در صورت نیاز، جعبه اصلی را داخل یک جعبه چوبی یا فلزی قرار داده و آن را محکم ببندید.
بسته بندی تابلو برق سه فاز
شکل14- تابلو برق درحال بسته بندی

برچسب گذاری تابلو برق

هنگام برچسب گذاری تابلو برق باید به نکات زیر توجه نمایید:

  • اطلاعات ضروری: بر روی برچسب‌های تابلو برق سه فاز اطلاعات زیر را به صورت واضح و خوانا درج کنید:
    • نام شرکت سازنده
    • شماره سریال تابلو
    • مدل تابلو
    • ولتاژ و جریان نامی
    • تاریخ تولید
    • مشخصات فنی مهم
    • دستورالعمل‌های ایمنی
  • محل قرارگیری برچسب‌ها: برچسب‌ها را در مکان‌های مشخص و قابل رویت بر روی تابلو و جعبه بسته‌بندی قرار دهید.
  • جنس برچسب: از برچسب‌های مقاوم در برابر رطوبت، حرارت و سایش استفاده کنید.

چیدمان تابلو برق سه فاز

چیدمان صحیح قطعات در تابلو برق سه فاز، نقش بسیار مهمی در عملکرد صحیح، ایمنی و زیبایی ظاهری آن ایفا می‌کند. یک چیدمان مناسب باعث می‌شود تا دسترسی به قطعات آسان‌تر شده و عیب‌یابی و تعمیرات به سرعت انجام شود. اصول کلی چیدمان قطعات در تابلو برق به شرح زیر می‌باشد:

  • تقسیم‌بندی منطقی: هنگام چیدمان تابلو برق سه فاز باید قطعات با عملکرد مشابه در کنار هم قرار گیرند (مثلاً کلیدهای مینیاتوری، کنتاکتورها، رله‌ها).
  • قطعات ورودی و خروجی: قطعات ورودی (مانند کلید اصلی) در ابتدای تابلو و قطعات خروجی (مانند خروجی‌های مصرف‌کننده) در انتهای تابلو قرار گیرند. همچنین ترمینال‌ها باید در قسمت پایین تابلو و در دسترس قرار بگیرند.
  • قطعات بزرگ و کوچک: در چیدمان تابلو برق تجهیزات یا قطعات با ابعاد بزرگ‌تر در پایین و قطعات با ابعاد کوچک‌تر در بالا قرار گیرند.
  • فاصله‌گذاری مناسب: بین قطعات فاصله کافی برای جلوگیری از برخورد و ایجاد حرارت بیش از حد در نظر گرفته شود. معمولا حداقل 5 میلیمتر بین قطعات فاصله در نظر گرفته می‌شود.
  • استفاده از ریل DIN: برای نصب قطعات کوچک‌تر از ریل DIN استفاده شود. مانند رله‌ها، کنتاکتورها با جریان کم، رله کنترل فاز و …
  • سیم‌کشی منظم: سیم‌کشی باید منظم و کوتاه باشد تا از ایجاد تداخل و حرارت جلوگیری شود.
  • زیبایی ظاهری: علاوه بر عملکرد، ظاهر تابلو نیز اهمیت دارد. سعی کنید چیدمانی منظم و زیبا داشته باشید.
چیدمان تابلو برق سه فاز- عکس تابلو برق سه فاز
شکل15- نحوه چیدمان قطعات تابلو برق سه فاز

نصب تابلو برق سه فاز

تابلوهای برق را می‌توان به روش‌های مختلفی نصب کرد. در این راهنما، به طور خاص به مراحل نصب دیواری این تابلوها می‌پردازیم.

مرحله اول: ارزیابی محل نصب قبل از نصب تابلو برق، باید محیط نصب را به دقت بررسی کرد تا مشخص شود آیا به تابلو با درجه حفاظت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار (IP) نیاز است یا خیر.

مرحله دوم: انتخاب نوع تابلو با توجه به نوع دیوار و ابعاد فضا، می‌توان از تابلوهای توکار یا روکار استفاده کرد. در صورت انتخاب تابلو توکار، محل دقیق نصب باید از قبل مشخص شود.

مرحله سوم: انتخاب ابزار مناسب برای نصب تابلوهای فلزی، انتخاب ابزار مناسب با توجه به وزن و ضخامت تابلو بسیار مهم است.

مرحله چهارم: توجه به جهت باز شدن درب هنگام نصب تابلو برق، حتماً جهت باز شدن درب تابلو را در نظر بگیرید تا دسترسی به تجهیزات داخل تابلو آسان باشد.

مرحله پنجم: آماده‌سازی داخلی تابلو قبل از راه‌اندازی تابلو برق، تمام تجهیزات و قطعات مورد نیاز را داخل تابلو قرار داده و اتصالات آن‌ها را بررسی کنید.

قیمت تابلو برق سه فاز

محاسبه قیمت تابلو برق صنعتی سه فاز بر اساس سه بخش اصلی زیر انجام می‌شود:

  • قیمت بدنه: این قیمت بدنه تابلو برق سه فاز بسته به نوع تابلو، تکنولوژی ساخت، جنس و ضخامت ورق بدنه، درجه IP تابلو، مناسب برای محیط داخل یا خارج و نوع رنگ بدنه متفاوت است. هزینه طراحی و مهندسی ساخت تابلو برق سه فاز نیز در این بخش لحاظ می­گردد.
  • قیمت تجهیزات: این بخش در محاسبه قیمت تابلو برق سه فاز شامل هزینه تهیه کلیه تجهیزات (شامل کلید و فیوز، کنتاکتور، رله، ترانس، و سایر تجهیزات الکتریکی و مکانیکی که قیمت هر یک از این تجهیزات بر اساس عواملی مانند برند، کیفیت، و توان متفاوت است)، کانال‌های ارتباطی، سیم و کابل، شمش مسی، و تمامی وسایل مصرفی مانند شماره سیم و سرسیم و کابلشو و … است.
  • قیمت مونتاژ: شامل هزینه نیروی انسانی برای نصب تجهیزات و سربندی آن‌ها، هزینه های تست و کنترل کیفیت، و هزینه بسته‌بندی می­باشد.

مجموع هزینه بدنه، تجهیزات داخل تابلو برق و هزینه مونتاژ تابلو برق به همراه اضافات قانونی (بیمه، مالیات)، هزینه­ های سربار و سود سازنده قیمت نهایی تولید تابلو برق سه فاز را تشکیل می‌دهد. برای اطلاع از قیمت انواع تابلو برق سه فاز بخصوص قیمت تابلو برق صنعتی سه فاز با شرکت نیکسا تماس حاصل فرمایید.

عکس تابلو برق سه فاز
شکل16- عکس تابلو برق سه فاز تکمیل شده

سخن پایانی

تابلو برق سه فاز یکی از انواع تابلو برق است که در تاسیسات برقی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، تفاوت اصلی این تابلو با سایر تابلوها در آن است که در این تابلوها از برق سه فاز استفاده شده است از این رو به آنها تابلو برق سه فاز می گویند. تابلو برق سه فاز که در محیط های صنعتی مانند کارخانه‌ها، صنایع مختلف مانند فولاد، تصفیه خانه های آب و فاضلاب و غیره مورد استفاده قرار میگیرند را تابلو برق صنعتی سه فاز می گویند، این تابلو برق ها به دلیل قرار گرفتن در محیط های صنعتی میبایست از تجهیزات مقاوم تر و بدنه محکم و مقاوم تر در برابر گرد و غبار و رطوبت برخوردار باشند از این رو قیمت تابلو برق صنعتی سه فاز بیشتر از قیمت تابلو برق های مسکونی و تجاری می‌باشد.

اشتراک گذاری

2 پاسخ

  1. سلام، با توجه به این مقاله… آیا میزان آمپر میتونه روی قیمت تابلو برق صنعتی سه فاز تاثیر زیادی بذاره؟

    1. سلام جناب مهندس، بله آمپر بر روی قیمت تابلو برق صنعتی سه فاز اثر گذار است با بالا رفتن آمپر اولین آیتم که کلید ورودی تابلو باشد به دلیل جریان بالاتر دارای قیمت بالاتری هستن و همچنین سایز کلید ورودی و احتمالا تجهیزات داخل تابلو نیز بیشتر است که این باعث میشود اندازه تابلو بزرگتر باشد که به دنیال آن قیمت بدنه تابلو برق نیز بالاتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *