Search
Close this search box.

خدمات

ساخت و تولید

طراحی و مهندسی

چگونگی طراحی تابلو برق کشویی

فهرست مطالب

در طراحی تابلو برق کشویی لازم است تا طرح آن در یک نقشه تک خطی (SLD: Single Line Diagram) و هم چنین در نقشه وایرینگ (Schematic Diagram) لحاظ گردد. با توجه به شرایط گوناگونی همچون میزان مصرف، نوع راه اندازها و شرایط دیگر، تابلوی کشویی می تواند در انواع کشویی کامل و یا دو بخشی (با بخشی کشویی و بخشی ثابت) در سیستم های فشار ضعیف (LV) و فشار متوسط (MV)، طراحی و اجرا گردد. برای طراحی تابلو برق کشویی ابتدا باید با سازندگان آن، قابلیت ها و محدودیت هایی که در ساخت آن وجود دارد؛ آشنا بود تا بتوان بر اساس آن نسبت به یک طراحی بی نقص اقدام نمود.

 

تابلو کشویی سیواکن

 

تفاوت تابلو کشویی و ثابت

 

چگونه تابلو برق کشویی طراحی کنیم؟

مهم ترین نکته در طراحی تابلو کشویی آن است که این نوع تابلو از دو بخش مجزا شامل کشوهای تجهیزات و سلول ترمینال تشکیل شده است. که بر این اساس از لحاظ سطح دسترسی به دو بخش دسترسی از جلو و دسترسی از پشت تقسیم می شود. بخش جلویی شامل کشوی تجهیزات بوده و در بخش پشتی تابلو، سلول ترمینال قرار می گیرد. بنابراین در هنگام نصب تابلوها کابل ها به سمت سلول ترمینال هدایت شده و کلیه کابل های قدرت، کنترل، دریافت و ارسال سیگنال و لوکال باکس در این بخش به کار گرفته می شوند.

 

طراحی تابلو برق کشویی

شکل (1). محل قرارگیری ترمینال ها در تابلو کشویی

در طراحی تابلو برق کشویی، نحوه نمایش در نقشه تک خطی (SLD: Single Line Diagram) و هم چنین در نقشه های وایرینگ (Schematic Diagram) باید به صورت صحیح لحاظ گردد. این صحت تاثیر زیادی بر قیمت تمام شده و سرعت انجام کار دارد. به عنوان مثال، امکان ساخت سلول کشویی تا جریان 6300 آمپر فراهم است اما هزینه ساخت این سلول به مراتب بالاتر از تهیه یک کلید هوایی کشویی می باشد.

در حالت اول با توجه به جریان بالای شینه بندی باید هر مرحله به صورت جداگانه توسط مرجع ذی صلاح گواهی شود اما اگر کلید اتوماتیک هوایی کشویی گواهی لازم نیاز داشته باشد، تاثیر قیمت آن بسیار اندک خواهد بود. بنابراین در جریان های 6300 آمپر به بالا در تجهیزات از کلیدهای هوایی کشویی استفاده می شود و مجموعه بدنه به صورت ثابت (فیکس) طراحی شده و تنها کلیدها به صورت کشویی در سیستم قرار می گیرد.

 

نقشه وایرینگ کلید هوایی کشویی

شکل (2). نقشه وایرینگ کلید هوایی کشویی (2500 A)

 

وایرینگ تابلو کشویی

شکل (3). نقشه وایرینگ تابلو کشویی

 

هر چه جریان پایین تر باشد، بخش قدرت کشو آسان تر می تواند از شینه های اصلی، برق دریافت کند. بخش اتصالات قدرت نیازی به گواهی خاصی ندارد (در عمل از 100 آمپر به پایین کار بسیار آسان تر خواهد بود). بنابراین در تابلویی که مصارف گوناگونی دارد، با توجه به نیازهای کارفرما می توان تابلو را به صورت ترکیبی از حالت فیکس و کشویی طراحی کرد). در سیستم تابلوی توزیع برق، بخش کشویی دارای 3 ترمینال قدرت ورودی و 3 ترمینال قدرت خروجی است. بنابراین در حالت کلی کانکتور ثابت و متحرک مورد استفاده قرار می گیرد. تصاویر زیر، نمونه یک تابلوی کشویی توزیع را نشان می دهند.

بیشتر بخوانید: تابلو کشویی سیواکن زیمنس (SIVACON)

 

تابلو کشویی توزیع

شکل (4). تابلو کشویی توزیع

 

ابعاد تابلو کشویی

شکل (5). ابعاد و جزئیات در تابلو کشویی توزیع

 

در سیستم تابلو تغذیه موتوری علاوه بر بخش قدرت که در قسمت بالا توضیح داده شد، مجموعه ای از کانکتورهای کنترل نیز به صورت مجزا در نظر گرفته می شود که امکان ارتباط با سیستم های PLC، LB (Local Box) و سیگنالینگ را فراهم می کند. جهت یکنواختی کار، طراح می بایست از ابتدا کم ترین تعداد ترمینال متحرک را با در نظر گرفتن 10% رزرو مشخص کند. به صورت معمول کانکتورها در انواع 20 pin و ریلی 40 pin انتخاب می گردند. تحت این شرایط و بسته به طراحی امکان دارد اندازه کانکتورها کاربردی نداشته باشند.

دفترچه محاسبات تابلو برق

 

خدمات نیکسا: طراحی تاسیسات برق صنعتی و الکتریکی نیکسا

 

در تصویر زیر یک نقشه طراحی شده با وایرینگ تغذیه موتوری با اتصال مستقیم مشاهده می شود…

 

مدار قدرت راه اندازی موتور

شکل (6). نقشه وایرینگ تغذیه موتوری با اتصال مستقیم

توجه نمایید…

بلافاصله بعد از اتصال کانکتورهایی که لازم است با بیرون در ارتباط باشند به ترمینال، این ارتباط ها از طریق کابل به سایر تجهیزات و تابلوها مرتبط می گردند. سایر اجزاء که به ترمینال وصل نشده اند باید در سیم کشی داخلی تابلو قرار داده شوند. توجه شود که یکنواختی طراحی، ردیابی ایرادات آن را به ساده ترین حالت، امکان پذیر می کند.

و اما نکته پایانی این که فرایند ارت کردن (Earthing) تجهیزات از تابلو کشویی می تواند همانند سیستم تابلوی فیکس در نظر گرفته شود اما جهت ارتینگ کشو لازم است اندازه ارتینگ کانکتور با اندازه کانکتورهای قدرت یکسان باشد.

بیشتر بخوانید: تولید و ساخت تابلو برق صنعتی نیکسا

 

مراحل تولید تابلو برق صنعتی

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *